Перший мікрофон з діаграмою типу "вісімка" від Rycote
10 перегляди
25 червня 2024 р.
Перший мікрофон з діаграмою типу "вісімка" від Rycote
Опубліковано в:

Для всіх, хто з інтересом слідкував за тим, як компанія Rycote, всесвітньо відомий та давно шанований у професійному середовищі виробник високоякісних підвісів та вітрозахисних насадок, освоюється на ринку власне мікрофонів, офіційний анонс моделі BD-10 із діаграмою спрямованості типу "вісімка" на тогорічній NAB-2023, безумовно, став ще однією визначною та довгоочікуваною подією. Перші два мікрофони-гармати власної розробки компанія, нагадаємо, випустила у 2021 році. Упродовж наступного 2022 року колекцію мікрофонів Rycote поповнили ще один всебічноспрямований мікрофон та два із кардіоїдною і суперкардіоїдною діаграмами. Тож фірмову "вісімку", з котрою колекція Rycote стала нарешті більш-менш повною, чекали дійсно давно.
 

Наразі у ній найбільше недостає, мабуть, моделі із так званою широкою кардіоїдою (чи ще одного всебічноспрямованого, але у варіанті "вільне поле"), втім саме "вісімка" для Rycote була найбільш актуальною. І серйозних причин тому є щонайменше дві. По-перше, більшість користувачів Rycote - це профі та грамотні аматори, котрі з аудіо регулярно працюють поза студіями та у польових умовах, і зокрема, пишуть високоякісний звук для кіно та телепрограм, використовуючи техніку Mid-Side. А отже добротний і надійний мікрофон з діаграмою "вісімка" є у них одним з основних робочих інструментів.


Нові Rycote з малою діафрагмою: BD-10 із діаграмою спрямованості типу "вісімка" (справа) у парі з кардіоїдними CA-08

По-друге, нинішній рівень конкуренції на ринку мікрофонів та мікрофонних систем вимагає від учасників мати якомога повнішу колекцію професійних моделей, інакше змагатися з іншими авторитетними брендами та привертати увагу потенційних покупців буде просто нічим.
 
Ну й по-третє, BD-10 у продажу з'явився дуже вчасно, адже сьогодні на ринку представлено насправді не так і багато повних колекцій, що включають такі порівняно недорогі (менш як 1000 доларів) та якісні мікрофони з діаграмою "вісімка". Компанія AKG, як відомо, свою серію Blueline більше не випускає, попри те що вона понад 30 років поспіль мала стабільний попит. Тож із недорогих мікрофонів з малою мембраною та діаграмою типу "вісімка" залишилися лише ексклюзивна модель тайванського виробника B9Audio, яку придбати можна тільки за попереднім замовленням і тільки у фірмовому бутіку компанії у Тайпеї (що нереально для більшості покупців), та може ще модель шанованого німецького бренду MBHO, котра на офіційному сайті ніби є, одначе без конфігурації із капсюлем KA 800 fig 8 та без актуальної ціни, і як її замовити з іншої країни, незрозуміло.
 
Та й загалом спеціалізованих мікрофонів з малою діафрагмою та з діаграмою спрямованості типу "вісімка" сьогодні дуже мало. Хоча, як на мене, ще дивнішим є той факт, що ніхто з відомих виробників якось не поспішає випускати такі моделі навіть у вищому ціновому діапазоні. З усіх нещодавно лише компанія Sennheiser вивела на ринок новий MKH8000 з "вісімкою" на додачу до свого знаменитого MKH 30, котрий дуже мудро не припиняє виробляти аж із 1987 року. А от DPA, приміром, таких "вісімок" чогось не пропонує.
 
Що ж до нового BD-10 від Rycote, то цей мікрофон уже можна замовити. Ціна - десь біля $850 у стандартній комплектації. Окрім того, BD-10 також можна придбати у складі спеціального мікрофонного комплекту для запису Mid-Side разом з суперкардіоїдним SC-08 та вітрозахистом Cyclone за ціною бл. 1900 баксів за все, що теж виглядає вельми привабливо.


Мікрофонний комплект Rycote для запису Mid-Side: "вісімка" BD-10 у парі з суперкардіоїдним SC-08

Під час нашого першого знайомства з офіційною специфікацією BD-10 привернув до себе увагу тим, що рівнем власного шуму він схожий на Schoeps MK8, а за габаритами - трохи довший (на 22 мм) та важчий (на 15 г), аніж всебічноспрямований, кардіоїдний та суперкардіоїдний мікрофони, котрі Rycote випустила раніше. Така різниця у розмірах та вазі зумовлена, звичайно ж, особливостями конструкції капсюля мікрофона. Капсюль BD-10, як я розумію, складається зокрема з пари мембран діаметром 11 мм, розташованих одна над одною, та хвилеводу.
 
Графік діаграм спрямованості демонструє майже повну їх симетричність. Та, як ми знаємо, красивий графік - це одне, а результати випробувань мікрофона у реальних робочих умовах - дещо інше. Отже, перевірмо, на що ж дійсно здатен новий BD-10 від Rycote і чого чекати від нього насправді.
 
Відзначу про всяк випадок один момент: всі тести ми проводили із наданим робочим прототипом моделі та до початку її серійного виробництва, тому серійні BD-10 за своїми характеристиками можуть трохи відрізнятися (за певних умов).


Спроба зазирнути всередину корпуса BD-10 (розбирати мікрофон, щоб просто подивитися на капсюль, ми з очевидних причин не стали)

Стійкість до радіочастотних перешкод
 
На початковому етапі тестування будь-якого мікрофона, і BD-10 теж, мене цікавить передусім його стійкість до радіочастотних перешкод. 
 
Автор цього огляду мешкає у сільській місцевості поблизу міста Норфолк, де покриття мереж операторів стільникового зв'язку здебільшого просто відсутнє. Там же, де воно ще якось доступне, мобільні телефони змушені працювати на повну свою потужність, створюючи таким чином досить сильні перешкоди зокрема й для мікрофонів. 

Це не є проблемою, коли мікрофон встановлений на штативі й від нього можна відійти хоча б на пару метрів. А от коли потрібно попрацювати, скажімо, з мікрофоном-гарматою на ручному тримачі та при цьому забуваєш вимкнути смартфон у кишені, то перешкоди від нього дуже заважають чи навіть можуть зіпсувати запис. Окрім того, саме смартфони в наших краях також часто заважають нормально записати живий репортаж чи інтерв'ю.
 
Втім попередня перевірка BD-10 поряд з кількома різними смартфонами, що вмикалися на абсолютній межі прийому (тобто працювали з максимальною потужністю), не показала жодної ознаки радіочастотних перешкод. До речі, усі інші Rycote в аналогічних умовах теж демонструють стабільно високу стійкість до таких перешкод, навіть, коли увімкнений смартфон від мікрофона розташований на відстані не більше 10 см.
 

Рівень власного шуму та чутливість
 
У BD-10 коефіцієнт власного шуму становить 18 дБА, і за цим параметром модель помітно відрізняється від інших Rycote. Для порівняння, у "гармат" HC-15 і HC-22 коефіцієнт власного шуму не перевищує 8.5 дБА, у всебічноспрямованого OM-08 - 11 дБА, у суперкардіоїдного SC-08 - 12 дБА, а у кардіоїдного CA-08 - 13dBA. Простіше кажучи, усі інші "шумлять" значно менше, ніж новий BD-10. 
 
Це теж зумовлено особливою конструкцією капсюля. Через неї всі мікрофони з малою діафрагмою і діаграмою спрямованості типу "вісімка" відрізняються порівняно високим коефіцієнтом власного шуму. У того ж Schoeps MK8, наприклад, він становить 17 дБА, а у Schoeps MK2 із всебічноспрямованою діаграмою - 10 дБА. Коротко кажучи, "шумить" BD-10 загалом нормально і не набагато сильніше, ніж аналогічні за функціоналом моделі.
 
Тим більше, що заявлені виробником 18 дБА власного шуму є значенням, близьким до реального. Що підтверджено результатами перевірки "запису тиші" у відповідних умовах (мікрофон закутаний у декілька ковдр, захований у закритій шафі, що стоїть у кімнаті з закритими дверима та вікнами й без жодного електроприладу) на аудіорекордер Sound Devices MixPre-3 [EIN -130dBV/-128dBu] і з порівнянням результатів з іншими мікрофонами.
 
Поза приміщенням ми протестували BD-10 у складі робочого комплекту для запису Mid-Side у парі з кардіоїдним мікрофоном Rycote CA-08 та ще з однією "вісімкою", а саме з AKG CK94. Останній хоч і давно знятий з виробництва і на сьогодні є вже справжнім раритетом, однак це теж фактично недорога "вісімка" повного частотного діапазону.
 
Тестові записи чи не найспокійнішої вулиці Норфолка показали, що у таких тихих локаціях різниця між двома нашими Rycote майже непомітна, а от AKG CK94 шумить набагато сильніше, на всі свої 22 дБА (коефіцієнт власного шуму моделі за специфікацією).


Готуючись до запису у тихій локації, ми попередньо протестували весь наш Mid-Side комплект у приміщенні з певними живими звуками. А точніше, спочатку записали різні побутові звуки та тишу у кухні на BD-10 у парі з кардіоїдним CA-08, а потім замість BD-10 встановили AKG CK94. Результати та різницю можна послухати. Нижче - два треки Mid-Side, три треки ISO з кардіоїдного мікрофона та два - з "вісімок".


Як бачимо, тобто чуємо, обидві "вісімки" чудово пишуть звучання предметів, котрі кладуть у шухляду, а фрагменти тиші, приміром, у кінці треку, демонструють, наскільки помітно шипить AKG CK94.
 
Згідно з даними специфікації, чутливість BD-10 становить 14.2 мВ/Па (-36.95 дБВ). А це значить, що BD-10 хоч наразі і є найменш чутливим з усіх Rycote (після кардіоїдного мікрофона, у якого чутливість - 24.3 мВ/Па або -32.3 дБВ), однак видає загалом нормальний вихідний сигнал. Для порівняння, чутливість Schoeps MK8 - 12 мВ/Па або -38.5 дБВ, в AKG CK94 - 10 мВ/Па або -40 дБВ, тож BD-10 більш чутливий, аніж кожен з цих мікрофонів. Завдяки цьому він має на пару децибелів вищий показник максимального звукового тиску, аніж в інших Rycote.
 
Та з практичного погляду вища чутливість набагато корисніша тим, що значно спрощує процес узгодження рівнів, коли BD-10 використовується в MS-сетапі з іншими мікрофонами (на рекордері початкова точка для моніторингу та у постпродакшині визначається простіше й швидше).
 

Частотний діапазон та "звуковий почерк"
 
Мікрофони з діаграмою "вісімка" зазвичай мають гіршу реакцію на низькі частоти. Хоча й не всі, приємні винятки з цього правила теж є. Sennheiser MKH 30, наприклад. У нього частотна характеристика майже рівна аж до 40 Гц. А в основного (за вартістю) конкурента BD-10, мікрофона Ambient Emesser ATE 308, частотна характеристика помітно знижується вже від 100 Гц (якщо не раніше). Що все одно досить непогано, як для запису Mid-Side на таку "гармату", та абсолютно не годиться для інших задач. У Schoeps MK8 частота падає взагалі, починаючи з 200 Гц, і до того ж на цілих 8 дБ кожні 50 Гц, а високих - падіння починається з 16 кГц і потім на 20 дБ кожні 20 кГц. У раритетного, але дешевшого AKG CK94 частотна характеристика коротша, аніж у всіх цих моделей (за винятком MKH 30), знижується вона на 3.5 дБ кожні 50 Гц і на 15 кГц з боку високих.
 
Характеристика Rycote BD-10 на цьому фоні виглядає вельми обнадійливо, принаймні на папері. З 200 Гц відбувається дуже поступовий спад: всього лише -1 дБ на 100 Гц, -2.5 дБ на 50 Гц і -4 дБ на 20 Гц. Тож якщо дані вірні, то виходить, що BD-10 баси передає навіть краще, ніж кардіоїдний CA-08 і суперкардіоїдний CS-08. В діапазоні високих у BD-10 частота після невеликого підвищення на 12 кГц знижується приблизно на 5 дБ кожні 20 кГц. Це в теорії, а що ж на практиці?
 
А на практиці ми взяли дві "вісімки" (Rycote BD-10 та AKG CK94) і встановили їх так, щоб одна з "пелюсток" кожного спрямована була на задню частину припаркованого авто. А один кардіоїдний SC-08 у кейсі встановили перед авто. Ну й потім завели двигун.


Записані монодоріжки показують, що всі три мікрофони надійно захоплюють найнижчі, фундаментальні, так би мовити, баси (на мінімальних оборотах холостого ходу двигун видає 24 Гц). Причому BD-10 демонструє більш низьку частотну характеристику, ніж AKG CK94, але трохи вищу, ніж кардіоїдний CA-08, що у цілому прогнозовано з огляду на властивості "вісімки" та кардіоїди, втім на конкретних графіках виглядає досить неочікувано. Та якщо не дивитися поки що на графіки, то можна з упевненістю сказати, що BD-10 має хорошу басову характеристику як для "вісімки" і надає безліч можливостей для якісного запису музики й ефектів та для загалом запису в польових умовах аудіо зі значною басовою складовою.

У діапазоні ж високих було дуже цікаво перевірити, чи має BD-10 таку ж розширену високочастотну характеристику, як в інших мікрофонів Rycote з малою діафрагмою. Тож, так само як і для порівняння всебічноспрямованих Rycote OM-08 та Sennheiser MKH 8020, ми записали на OM-08, AKG CK94 та BD-10 звуки на вулиці, але не на 48 кГц, а на 96 кГц та ще й з різною чутливістю.
 
Спектрограми, як і минулого разу, теж отримали вкрай інформативні. Всебічноспрямований OM-08 очікувано продемонстрував розширену високочастотну характеристику: високий пік до 48 кГц справа - це звук засувки, широкий сплеск до 35 кГц лівіше і з доброю порцією низьких - повз мікрофон проїхав трактор.
 
BD-10 на цьому фоні виглядає більш ніж упевнено і наочно демонструє, що "вісімка" попри зовсім інакшу конструкцію капсюля, теж здатна мати таку ж розширену високочастотну характеристику, майже до 48 кГц. Плюс, BD-10 схожий на OM-08 ще й тим, що має стабільно низький рівень власного шуму аж до верхньої частини графіка (близько -136 дБ на 48 кГц). На відміну від Sennheiser MKH 8020, котрий в аналогічних умовах показав значний рівень власного шуму у розширеному високочастотному діапазоні (хоча й у тій його частині, котра вже недоступна для людського слуху).
 
У AKG CK94, до речі, розширена високочастотна характеристика дещо нижча (та, як показали наші тести все одно краща, аніж в інших мікрофонів з капсюлями Blueline) і з трохи вищим рівнем власного шуму на таких частотах (у доступному для слуху діапазоні).
 
Ми вже не раз згадували, що розширена високочастотна характеристика - це на практиці параметр суто академічний (за винятком ситуацій, коли запис ведеться високою частотою дискретизації, наприклад, коли треба записати кажана чи певні звукові ефекти). Разом з тим, існує також думка, що для якісного запису із високою роздільною здатністю частотна характеристика понад 20 кГц конче потрібна (Девід Блекмер з Earthworks про це цілу статтю написав).
 
Та у будь-якому випадку, новий BD-10 з діаграмою "вісімка" у порівнянні з іншими Rycote в діапазоні понад 20 кГц працює якісніше і з помітно нижчим рівнем власного шуму. І це дуже корисна його властивість, хоч він, очевидно, і не дотягує (та й не має дотягувати) до надрозширеного високочастотного діапазону мікрофонів Sennheiser серії MKH 8000.


Спектрограми записів звуків на вулиці з частотами до 48 кГц: Rycote OM-08 (зліва), Rycote BD-10 (у центрі) та AKG CK94 (справа)

З метою реалізувати цю важливу перевагу BD-10 у практичній площині, я протестував його у більш широкому діапазоні частот за допомогою гітари. І не лише його, а й для порівняння - ще й всебічноспрямований, кардіоїдний та суперкардіоїдний Rycote. Адже виробник сам підкреслює у їх описах, що всі ці мікрофони "мають тональний і звуковий почерк, котрим поєднуються бездоганно" зокрема й за частотною характеристикою.
 
Мікрофони я розташував на відповідному віддаленні від інструменту, враховуючи діаграми їх спрямованості та для зменшення впливу відлунь. Так, всебічноспрямований Rycote встановлений був на відстані 400 мм, кардіоїдний і "вісімка" - на відстані 680 мм (з коефіцієнтом відстані 1.7), а суперкардіоїдний - на відстані 760 мм (коефіцієнт 1.9).
 
Записи, щоб не ускладнювати занадто порівняння, звів у спільний WAV-файл. У ньому треки з кожного мікрофона звучать по черзі - всеспрямований, "вісімка" і кардіоїдний, суперкардіоїдний - і потім, після невеличкої паузи, повторюється ще тричі. Уточню також, що цей запис гітари зроблений був просто у вітальні зі звичайними меблями та з низькою стелею.


Мікрофони для порівняльного запису гітари розташовані на певному віддаленні від інструменту

Тест вкрай простий і з нього важко зробити якість остаточні висновки. Зіставляти так рівні надзвичайно складно, враховуючи те, наскільки відрізняються частотний контент та різноманітні відлуння, що їх дають дуже різні за властивостями діаграми спрямованості, а також різні відстані, на яких встановлені мікрофони, та різні їх частотні характеристики. Тож зрештою я зосередився на обчислення впливу відмінностей у відстані та чутливості.
 
Як і слід було очікувати, зміни звуку хоч і не дуже значні, але вони є, оскільки діаграми спрямованості та відстані різні. Більш того, навіть встановлені на однаковій відстані від гітари "вісімка" й кардіоїдний мікрофон, дають помітно різний звук, кардіоїда явно надає більшого впливу басовій складовій звучання. Цікаво також, що "вісімка" і суперкардіоїда у цьому плані дуже схожі, в основному завдяки пониженому басовому відгуку останнього (і менший ефект наближення через більшу відстань до інструменту).
 
Отже, "звукові почерки" мікрофонів дійсно дуже близькі. А це значить, що BD-10 у сетапі для запису Mid-Side та Double Mid-Side можна без вагань використовувати у парі з будь-яким іншим Rycote.
 

Структурні шуми
 
BD-10 - мікрофон досить універсальний, та очевидно, що використовуватиметься він здебільшого саме у сетапах для запису Mid-Side та Double Mid-Side і на тримачах, тож питання щодо структурних шумів є і буде актуальним. Тому свій BD-10 ми спеціально випробували на довгому тримачеві та в умовах, коли через нього на мікрофон передається сильна вібрація. І знову ж таки, для порівняння встановили на один тримач за допомогою підвісу Rycote Invision з затискачами відразу три мікрофони: Rycote BD-10, Rycote SC-08 (суперкардіоїдний) та "вісімку" AKG CK94. Рівні підсилення були скориговані відповідно до відносної чутливості кожної моделі.


Коли тримач з мікрофонами залишили на вису й у нерухомому стані, певний рівень структурного шуму з піком на рівні -38 дБ і з LUF на рівні -68,7 дБ показав один лише BD-10. Очевидно, то було вібрація від тремтіння м'язів оператора тримача, котрий хоч і стояв твердо, однак низькі частоти в діапазоні нижче 35 Гц створював досить енергійно. Відповідно, ми робимо висновок, що BD-10 краще встановлювати на тримач із високочастотним фільтром, котрий всю таку енергію ефективно поглинає.

Тому на наступному етапі всі три мікрофони ми встановили вже на тримач з фільтром високих на 80 Гц - низькочастотні структурні шуми з запису BD-10 зникли. Зате з'явилися ледь помітні середньочастотні, котрі знову "почув" тільки BD-10 і не помітили SC-08 та CK94 (котрі за LUF від BD-10 відрізняються всього лише на якісь 10 дБ). А далі оператор пошумів тримачем вже навмисне і досить сильно, та різниця між BD-10 та двома іншими мікрофонами все одно склала ті ж самі 10 дБ (в середньому).
 
Попередній порівняльний тест SC-08 на тримачі разом з AKG CK93 та гіперкардіоїдним Oktava MK012, між іншим, показав, що SC-08 менш вразливий до структурних шумів, ніж BD-10. Виходить, що останній за цим параметром поступається і суперкардіоїдному Rycote, і навіть "вісімці" AKG CK94. Разом з тим, проблема структурних шумів під час роботи з BD-10 на тримачі ефективно усувається за допомогою фільтра високих на 40 Гц чи вище.
 
Тобто для користувача це не має бути проблемою, але лише за умови використання якісного підвісу та вміння оператора правильно працювати з тримачем (хоча б не забувати, що запис стереоатмосфери з тримачем зазвичай виконується у форматі B-roll, перспективного стерео з камери тощо, і аж ніяк не передбачає складних та різких рухів тримачем, як під час запису діалогів).
 

Шум вітру
 
Мікрофони з діаграмою типу "вісімка", як відомо, дуже чутливі до шуму вітру, тому й цей параметр BD-10 ми теж перевірили окремо. Щоб мати надійні дані для порівняння, знову використали наш сетап з трьох мікрофонів BD-10, SC-08 і AKG CK94 на одному довгому тримачі, однак цього разу встановили кожен з них на окремому підвісі Rycote Invision і вишикували їх так, щоб вони від вітру один одного не закривали. Рівень посилення залишили той, з котрим мікрофони перевіряли на структурні шуми у попередньому тесті (див. вище)
 
Сам вітер, а точніше шум спрямованих на мікрофони потоків повітря ми створювали широкими помахами тримача. Авжеж, з "вісімки" так ніхто не працює, та цього разу довелося. Широкі розгойдування тримача з мікрофонами без вітрозахисту насправді дають потрібної сили "вітер", тож всі три моделі записали просто приголомшливий його гуркіт. При цьому SC-08 і BD-10, як і очікувалося, дали схожі результати, а AKG CK94 у таких умовах спрацював навіть краще: різниця за піком та LUF склала приблизно 13 дБ.
 
Далі тест повторили вже у більш реальних умовах. Через те, що під час роботи з мікрофоном на тримачі у студії (чи іншому приміщенні), коли існує вірогідність найменшого його руху, чи, навпаки, існує вірогідність руху повітря навколо статично встановленого мікрофона, ми завжди користуємося вітрозахистом, то й на цьому етапі на всі три мікрофони ми встановили їх фірмові вітрозахисні насадки з комплекту поставки. Результат вийшов повністю аналогічний попередньому: обидва Rycote шум вітру вловлювали однаково, а AKG CK94 зберіг свою перевагу у 13-15 дБ.
 
Відповідно, на наступному етапі тесту ми увімкнули на рекордері високочастотний фільтр на 80 Гц. І він миттєво вирівняв ситуацію: шум вітру на обидва Rycote впливав вже значно менше і перевага AKG CK94 зменшилася до якихось 5 дБ.
 
Тут знову згадаю про попереднє випробування суперкардіоїдного Rycote SC-08 з AKG CK93 та Oktava MK012. Наш SC-08 в аналогічних умовах показав середній результат між двома іншими мікрофонами. І ми тоді зробили висновок, що така активна робота навіть на дуже сильному вітрі для цього мікрофона не є проблемою. Новий BD-10, хоч він і "вісімка", на вітер реагує схожим чином, і це дещо заспокоює. Само собою, хотілося б, щоб цей мікрофон шум вітру ловив хоча б не гірше, ніж CK94, та разом з тим немає жодної підстави думати, що для роботи на вітрі BD-10 не годиться. Навпаки, працювати з ним і на сильному вітрі теж можна, але тільки з відповідного рівня вітрозахистом та з фільтром, тобто нічого незвичайного.


Наш мікрофон з нашими собаками: узбережжя Норфолка і дуже сильний вітер

Наші попередні висновки ми підтвердили роботою з BD-10 на сильному морському вітрі. У дуже вітряний день (швидкість вітру близько 40 км/год) виїхали на північне узбережжя Норфолка і встановили установку з мікрофонами SC-08 і BD-10 під вітрозахисною системою Cyclone спочатку на березі галькової коси й проти вітру (поруч по гальці під час запису теж ходили активно), а потім - на сусідньому пляжі й майже по вітру (він дув на мікрофони ззаду і трохи зліва).
 
А з узбережжя у той же день і з тією ж самою установкою поїхали до нашого саду, де вітер був не таким сильним, як біля моря, але акустичні умови не менш складні. І зробили ще декілька записів, котрі пропонуємо вам послухати. Я додаю окремі ISO-файли записів з SC-08 і BD-10, декодований файл з записом Mid-Side, а також трек із записом, котрий зроблений був із застосуванням фільтрів високих та низьких на 80 Гц (останній файл).


Всі унікальні умови конкретних локацій досить складно передати через запис, особливо, коли він виконується на такому сильному вітрі. Та й загалом, у таких умовах та з такими налаштуваннями, що ми їх вибрали для нашого тестування, особисто я інакше навіть не намагався б працювати. Шукав би якісь укриття, ховав би мікрофони від прямих поривів вітру за якоюсь спорудою, розташував би апаратуру так, щоб захистити стійку від вібрації. Зате такий екстремальний тест на сильному вітрі показав, що BD-10 і за таких умов працює не гірше, аніж суперкардіоїдний Rycote. А отже з цією "вісімкою" можна без жодних вагань професійно працювати просто неба і робити високоякісні записи, фактично де завгодно.
 

І трохи музики
 
Нещодавно у своєму блозі я опублікував пост з відео конкурсної композиції співачки та автора пісень Люсі Ґрабб. У котрому хоч і згадав про запис Mid-Side, але з певних причин не вказав, що виконували його якраз на мікрофон з діаграмою типу "вісімка".

Тепер це вже не є таємницею, тож уточнюю, що композицію саме для цього відео ми записали із допомогою мікрофонного сетапу у складі нового BD-10 з суперкардіоїдним (SC-08) і кардіоїдним (CA-08) від Rycote. Під час запису одночасно працювали всі три мікрофони. "Вісімка" встановлена була безпосередньо над гітарою Люсі так, щоб її "пелюстки" спрямовані були вліво й вправо. Нижче ми розташували суперкардіоїдний SC-08, спрямувавши його вгору, щоб він якомога повніше захоплював вокал. А кардіоїдний CA-08 встановили над BD-10 і спрямували його вниз на гітару, точно на 12 її лад.



ВИСНОВКИ
 
Після того, як компанія випустила пару своїх перших мікрофонів-гармат у 2021 році, а згодом - ще відразу три нові професійні мікрофони - всебічноспрямований, кардіоїдний та суперкардіоїдний - першу фірмову "вісімку" від Rycote очікували вже всі, хто цікавиться новинками на ринку професійних мікрофонних систем.
 
Тепер ми знаємо, що конструкцією капсюля новий BD-10 істотно відрізняється від усіх інших Rycote, і така упевненість інженерів компанії, безумовно, заслуговує на повагу. І не лише інженерів. BD-10, як ми сказали з самого початку нашого цього огляду, з'явився дуже вчасно. Такий якісний і недорогий мікрофон з діаграмою спрямованості типу "вісімка" наразі потрібен багатьом профі й аматорам, котрі активно працюють у полі, і при цьому багато хто з них вже користується фірмовими вітрозахистами та підвісами Rycote. І це, як на мене, вкрай важливий фактор, що працює на користь BD-10, якнайкраще сприяючи тому, щоб потенційні користувачі цей мікрофон помітили й належним чином оцінили. Адже це дійсно надійний та ефективний робочий інструмент.
 
Окрім того, перша професійна "вісімка" від Rycote, котра до того ж чи не ідеально сумісна з іншими мікрофонами бренду,  свідчить і про те, що компанія має відповідні високі компетенції у сфері розробки та виробництва таких складних високотехнологічних рішень і надалі планомірно розширюватиме свій асортимент. І це ще одна добра для нас новина.
 
З нашим BD-10 ми активно працювали впродовж декількох місяців (з невеличкими перервами) і будемо працювати ще. Мікрофон дуже цікавий, має свої переваги та насправді допомагає у роботі. Думаю найближчим часом протестувати його з більшою кількістю музичних джерел та у різноманітних польових локаціях. Та вже зараз можна з упевненістю сказати, що BD-10 - інструмент дуже достойний і дуже тішить як функціоналом, так і ціною.